Universalis Spiritus

Universalis Spiritus

Κοσμική Ενέργεια: ανακοινώνοντας την παρουσία του τίποτα

Ιδεογραφικά σημεία — ως μεταγλωσσικοί και παραγλωσσικοί κώδικες — σκοπίμως απλώνονται στην επιφάνεια για να δώσουν μορφή στον προσωδιακό ρυθμό ο οποίος ορίζει τον ποιητικό χαρακτήρα της “ζωγραφικής μου ως γραφή”. Οι πρωτόγονες τάσεις ως τελετουργική και ενστικτώδης σχέση με τη φύση και η αίσθηση της γεωμετρικής τελειότητας εισάγονται και οι δύο με δυϊστικό τρόπο, ο οποίος αντιπροσωπεύει την ποικιλόμορφη αλληλουχία του σύγχρονου ανθρώπου. Η γραφή είναι μια διανοητική και οντολογική παρουσία, το μαύρο είναι η γεωμετρία του κενού, και οι αυστηρές γραμμές και η βιαστική γραφή αφορούν όλες τις ψυχολογικές αντιφάσεις που χρησιμοποιώ ως προϋπόθεση του υποσυνείδητου. Η απόκρυφη εμπειρία λατρείας σε αρχαία κείμενα πάντα αποτελούσε έμπνευσή μου. Τα εικονογράμματα που σχεδιάστηκαν ενστικτωδώς ως επινόηση μιας ακατανόητης και ασύμβατης γλώσσας στοχεύουν στην παραγωγή σημείων πνευματικής ανεξαρτησίας.

Θεωρώ τον εαυτό μου κηπουρό που εργάζεται με την αντίληψη. Οι κήποι μου είναι ουτοπικοί χώροι όπου τα φυτά και τα οργανικά όντα που κατοικούν εκεί τρέφονται από μια κοσμική ενέργεια. Μια μαγεία αλληλουχίας που εκπέμπεται αδιάκοπα. Μια χαοτική τάξη που όμως μοιάζει με απόλυτη γεωμετρία. Κάθε πίνακας είναι σαν ένας κήπος όπου η κοσμογονία αντανακλάται όπως και η γεωμετρία του χάους — αρμονία της ατέλειας, μια γόνιμη αντινομία, αποκλίσεις που καθιστούν δυνατές αδύνατες συνυπάρξεις.

Η αντίφαση μεταξύ σαμανικού ενστίκτου και επιστημονικής λογικής είναι προφανής, αλλά δεν τονίζονται σκόπιμα μυστικιστικές τάσεις, παρόλο που μπορεί να φαίνεται έτσι. Όλα αυτά τα σημάδια — υλικά ή/και χειρονομιακά — που εμφανίζονται ως ουδέτερα μορφώματα με μια υπεραισθητική πνευματικότητα, υπάρχουν για να αντικρούσουν την ιδέα ότι η παύση σε στιγμές διανοητικής απόγνωσης τείνει να ωθείται προς το κενό ως αδιανόητη ορμή.

Ό,τι είναι μυστικιστικό ή ερμητικό στην τέχνη μου δεν είναι παρά μιμητική ενσάρκωση της αρχαϊκής συμπεριφοράς της τέχνης. Κατά κάποιον τρόπο, προσπαθώ να αποκαλύψω το παράδοξο στο έργο τέχνης. Μια ανθρωπολογική αναζήτηση, χωρίς να εξετάζω τι συνιστά πρόοδο ή οπισθοδρόμηση, αλλά ταυτόχρονα ένα είδος εργαλείου για την αποκατάσταση ενός αρχαϊκού παρελθόντος της τελετουργίας στην τέχνη. Είμαι ο πρωτόγονος του μέλλοντος… Ένας σύγχρονος Σαμάνος… Χρόνια αναχρονιστικός!

Umit Inatci


“Universalis Spiritus”
Παγκόσμιο Πνεύμα

Αριθμός έργων τέχνης: περίπου 30 συνολικά.
Ζωγραφική σε καμβά και χαρτί.
Υλική ζωγραφική και συλλογή «φτωχής τέχνης».

Ο Umit INATCI γεννήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου (28/11/1960). Ολοκλήρωσε τις ανώτερες σπουδές του με τιμητική διάκριση (Cum Laude) στην Ακαδημία Καλών Τεχνών Pietro Vannucci στην Περούτζια της Ιταλίας το 1984. Τα έργα του εκτίθενται παγκοσμίως σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές και μουσεία (Ιταλία, Κύπρο, Αγγλία, Ελλάδα, Τουρκία, ΗΠΑ, Δανία, Ολλανδία, Γαλλία, Βέλγιο, Ιράν και Ιράκ). Είναι κριτικός τέχνης, συγγραφέας μελετών για καλλιτέχνες και επιμελητής σε πολλές εκδόσεις και οργανισμούς. Έχει γράψει 42 βιβλία για τη λογοτεχνία, την τέχνη και την ανάλυση κοινωνικών και πολιτικών φαινομένων. Ποιήματά του έχουν δημοσιευθεί σε ανθολογίες που εκδόθηκαν στα ιταλικά, αγγλικά, ισπανικά, ελληνικά, μακεδονικά, ρουμανικά και τουρκικά. Έχει εργαστεί ως γραφίστας, σχεδιαστής επίπλων και καλλιτεχνικός διευθυντής σε εταιρείες σχεδιασμού, διαφημιστικές εταιρείες και εκδοτικούς οίκους. Έχει κάνει παραγωγές ταινιών ντοκιμαντέρ και video art. Υπήρξε ακαδημαϊκό μέλος διαφόρων πανεπιστημίων ως Κοσμήτορας Σχολής και Ιδρυτικός Πρύτανης μέχρι το 2018. Είναι ιδρυτής και πρόεδρος του Umit Inatci Art Center και ιδρυτής και αρχισυντάκτης του διεθνούς περιοδικού τέχνης Art Axis.

Cosmic Energy: to Pronouns the Presence of Nothingness.

Ideographical signs as –metalinguistic and paralinguistic codes– deliberately spread on the surface to give shape to the prosodic rhythm, which defines a poetical character of my “painting as writing”. The primitive tendencies as a ritual and instinctive relationship with the nature and the sense of geometrical perfection both introduced in a dualistic way, which represents the eclectic coherence of modern man. Writing is an intellectual and ontological presence, black is geometry of emptiness, and rigorous lines and hasty writing all are about the psychological contradictions that I use as a precondition of sub-conscience. An apocryphal experience of devotion in ancient writings has always been my inspiration. Pictograms instinctively designed as an invention of an incomprehensible and incompatible language are aiming to produce signs of intellectual independency.

I consider myself a topiary gardener who works with the perception. My gardens are utopian places where plants and organic beings that crowding them are being fed by a cosmic energy. A magic of cohesion that emanates incessantly. A chaotic order but that looks like an absolute geometry. Each painting is like a garden where cosmogony is being reflecting as like as the geometry of chaos; harmony of imperfection, a fertile antinomy, divergences that reconcile impossible coexistences.

The contradiction between a shamanic instinct and scientific logic is evident, but no mystical tendencies emphasized on purpose although it may so seem. All these signs –material or/and gestural– that appear as neutral morphemes with a trans-sensual spirituality, are there to contradict the idea that the pause in moments of intellectual desperation tends to escape into emptiness as an unconceivable momentum.

What is mystical or hermetic in my art is only a mimetic embodiment of archaic behavior of art. In a way, I attempt to divulge the paradox in artwork. An anthropological search, without questioning what is progress or regression, but simultaneously a kind of instrument for re-establishing an archaic past of the rituality in art. I am the primitive of the future… A modern Shaman… Chronically anachronistic!

Umit Inatci


“Universalis Spiritus”
Universal Spirit

Number of art Works aprox. 30 in all.
Painting on canvas and paper.
Material painting and arte povera-assemblage.

Umit INATCI was born at Limassol, in Cyprus (28/11/1960). He completed his higher education in “Pietro Vannucci” Fine Art Academy in Perugia-Italy with distinction (Cum Laude) in 1984. His artworks are exhibited world widely in many private and public collection and museums (Italy, Cyprus, England, Greece, Turkey, USA, Denmark, Holland, France, Belgium, Iran, and Iraq. He is an art critic, monography writer for artists and curator with numerous publications and organizations. He is an author of 42 books on literature, art and socio-political analysis. His poems have appeared in anthologies published in Italian, English, Spanish, Greek, Macedonian, Romanian and Turkish. He worked as a graphic and furniture designer and art director for different design, advertising and publishing companies. He produced documentary films and video art. He has been an academic member of different universities as Dean of Faculty and Founder Rector until 2018. He is a founder and chair of Umit Inatci Art Center and founder and Chief Editor of Art Axis International Art Magazine.